Van Mens tot mens, een aanpak die werkt

Mirjam Wouters – van Tilburg momenteel wonende in Best is van september 1999 tot en met juli 2001 als onderwijskundige werkzaam geweest in Bembeke. Zij werd uitgezonden door VSO, een organisatie die beroepskrachten uitzendt om in ontwikkelingslanden te gaan werken tegen het plaatselijk salaris.Haar standplaats werd het Teacher Trainings College in Bembeke met als doel leerkrachten op te leiden voor het basisonderwijs. Ook stagebegeleiding was daar onderdeel van.

Tijdens haar verblijf heeft ze gezien dat structurele hulp zeer welkom zou zijn. Malawi is een vriendelijk land, politiek rustig maar zeer arm. De levensverwachting is 62 jaar. Meer dan 60% verdient minder dan 1 dollar per dag.

Via acties van verschillende aard in Haaren en wijde omgeving werd en wordt geld ingezameld. Inmiddels heeft Stichting MiM een aantal vaste donateurs: particulieren, maar ook scholen, verenigingen, stichtingen en fondsen die voor de nodige financiële middelen zorgen.

Algemene informatie

Mirjam in Malawi kwam tot stand op 18 januari 2000 en werd ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 171200990.
De stichting heeft de ANBI-status, met als fiscaal nummer (of RSIN) 8084.57.792, wat inhoud dat giften aan de MiM aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting. Klik hier voor het formulier over onze ANBI-status.

De stichting is een particulier initiatief en wordt volledig gerund door vrijwilligers die zich hiervoor zonder enige vorm van beloning inzetten. Dit houdt in dat alle giften ingezet worden waarvoor ze bedoeld zijn

Mirjam Wouters – van Tilburg

Mijn naam is Mirjam Wouters en ik maak als voorzitter onderdeel uit van het bestuur van Stichting MiM.

Van september 1999 tot augustus 2001 ben ik via de organisatie VSO als lerarenopleider werkzaam geweest op het St. Josephs Teacher Training College in Bembeke. In die tijd is in mijn geboortedorp Haaren de Stichting MiM opgericht en zijn de mensen in Bembeke op zoek gegaan naar duurzame manieren om samen met de Stichting het onderwijs, de gezondheidszorg en de levensstandaard te verbeteren. Dat deze samenwerking nog steeds bestaat en zich blijft ontwikkelen had ik nooit verwacht en is iets waar ik meer dan trots op ben!

Onderwijs is mijn passie. Als opleidingsdocent onderwijskunde en pedagogiek, aan hogeschool De Kempel in Helmond, draag ik daar graag mijn steentje aan bij.

Mijn naam is Wil van de Langenberg en ik ben de penningmeester binnen het bestuur.

Vanaf 2006 ben ik samen met mijn echtgenote Ans vrijwilliger in Malawi voor de stichting.

Wij gaan jaarlijks voor ongeveer 6 weken naar Bembeke en hebben daar sinds 2006 in totaal ongeveer 80 weken voor de stichting doorgebracht.

Momenteel ben ik gepensioneerd, mijn beroep was elektrotechnicus, met als laatste functie financieel directeur van een brede scholengemeenschap in ’s-Hertogenbosch.

Wil van de Langenberg

Corry van Tilburg-Rijnen

Mijn naam is  Corry van Tilburg-Rijnen

In mijn werkzame leven was ik Z- verpleegkundige.

Ik was  in 1999 zijdelings betrokken bij de oprichting van de stichting op 18 januari 2000 en heb vanaf 2000 tot 2006 enkele keren per jaar de projecten in Bembeke bezocht.

Vanaf mei 2003 tot op heden ben ik eerste  secretaris binnen het bestuur.

Ik ben Sandra Hoefnagels, 2de secretaris van de stichting. Als vriendin van Mirjam wist ik van haar plannen om voor VSO uitgezonden te worden. We hebben via de post contact gehouden tijdens haar verblijf in Malawi. Toen een andere vriendin, die in het bestuur zat, stopte wegens vertrek naar het buitenland, ben ik in het bestuur gekomen.

Als 2de secretaris stel ik de notulen op en zorg ik voor creatieve fondsen werving.

Inmiddels heb ik Malawi drie keer mogen bezoeken, dit waren fantastische reizen!

De laatste jaren staan we onder andere met mijn moeder en andere vrijwilligers op markten met houtsnijwerk uit Malawi, stof uit Malawi en met zelfgemaakte kadootjes, om zo extra geld binnen te halen voor de stichting. Dit doen we met veel creatieve en gezellige inzet!

Sandra Hoefnagels – van Zeijl

Marjan van Ooij

Ik ben Marjan van Ooij en bestuurslid bij Stichting MiM.

In 2017 heb ik een korte tijd in de Bembeke-regio mogen reizen en rondkijken. Ik heb daar toen diverse mensen ontmoet. Het was een unieke ervaring! Graag zet ik me in voor Stichting Mim zodat deze mensen onze aandacht blijven houden.

In mijn werkzame leven sta ik voor de klas bij een Pabo in Helmond.

Beloningsbeleid: De bestuursleden (en de overige vrijwilligers) ontvangen geen beloning voor hun diensten.

Met medewerking van

Ans van de Langenberg
Jelle Wouters
Maria van Zeijl